روانشناسی رنگ

 

رنگ نقش مهمی در طراحی گرافیک دارد، در اینجا نگاهی به راه هایی که رنگ و روانشناسی بر روند طراحی گرافیک تاثیر می گذارد، نگاه می کنیم.

روانشناسی رنگ :

روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی رنگ احساسات و رفتارهای انسان است. ما به رنگ ها بر اساس مجموعه ای پیچیده از تعاملات میان سلیقه شخصی، رشد و تربیت خانواده و زمینه فرهنگی ما واکنش نشان می دهیم. رنگ می تواند با درک صحیح از ادراک ها تاثیر بگذارد؛ برای مثال، می تواند از طرز غذا خوردن لذت ببرد.

رنگ های مناسب حتی می توانند قرص ها و داروهای موثر را افزایش دهند؛ آبی برای قرص های آرام بخش و یا قرص های التهابی استفاده می شود در حالیکه قرمز یا زرد معمولا برای محرک ها استفاده می شود. هر نام تجاری و کسب و کار رنگ ها را عمدا در طراحی، بسته بندی، تبلیغات و وب سایت های خود استفاده می کنند.

طراحی گرافیکی در سطح بالا بخشی از توانایی انتخاب رنگ هایی است که با نام تجاری و ماموریت شرکت کار می کنند. روانشناسی رنگ می تواند و باید مورد استفاده قرار گیرد تا پاسخ های درست از مصرف کنندگان را هدایت کند و این بخشی از هدف طراح گرافیک است.

طراح گرافیک عالی نیز تفاوت های فرهنگی را در نحوه درک رنگ ها پیش بینی می کند. همان رنگ می تواند چیزهای بسیار متفاوت برای مخاطبان مختلف باشد؛ به عنوان مثال، در اکثر فرهنگ ها زرد دارای یک نقطه ضعف و شاد است، اما در چین ممکن است مفاهیم عامیانه یا بالغ باشد.

 

رنگ های گرم  :

قرمز، نارنجی و زرد  رنگ های گرم هستند. به طور کلی آنها مثبت، پرشور، شاد، مشتاق و پر انرژی هستند.

  • قرمز :

شور، احساسات قوی، هیجان، عشق، اعتماد به نفس، آسایش، گرما. /خطر، خشم، خشونت، آتش سوزی، جنگ /  رنگ قرمز به عنوان رنگ لهجه؛ قرمز تیره، همراه با خاکستری و سفید، برای یک نگاه حرفه ای و ظریف.

  • نارنجی :

هیجان، انرژی، سلامت و سرزندگی، دوستانه، شور و شوق، زیبایی، زمین شناسی، تغییر فصلی، مقرون به صرفه، و گرما /  وب سایت های مواد غذایی و نوشیدنی اغلب از نارنجی به عنوان اشتها را تحریک می کنند.

  • زرد :

گرم، شاد، توجه، شادی، امید./ خشم، احتیاط ،خطر /  برای محصولات و خدمات مربوط به کودکان؛ طلایی و تیره تر برای یک نگاه عتیقه .

بخوانید :  ارتقاء خلاقیت در طراح گرافیک

رنگ های سرد :

سبز، آبی و بنفش  رنگ های سرد است. به طور کلی، آنها بیشتر آرام، حرفه ای و آرام بخش هستند تا رنگ های گرم.

  • سبز :

طبیعت، رشد، سلامت، ابتکار جدید، پول، آرام، فراوانی، تسکین دهنده، باروری، موفقیت، هماهنگی، تعادل.

  • آبی :

قدرت، آرامش، مردانه، غیر تهدید، صلح آمیز، طراوت، قابل اعتماد، مسئول، پایدار، قدرت، آرام است.

  •  بنفش :

جادویی، خلاق، مرموز، معنوی، تخیلی، لوکس، سلطنتی، عاشقانه، ثروت /  بنفش های تیره برای لوکس و ثروت.

روانشناسی رنگ

رنگ های خنثی :

رنگ های خنثی برای طراحی گرافیکی حیاتی هستند چرا که آنها اغلب به عنوان پس زمینه عمل می کنند و انتظار می رود که جلوه های مناسب را با رنگ های لهجه روشن تر تولید کنند.

  • سفید :

پاکیزگی، عروس ، مراقبت های بهداشتی / به عنوان یک رنگ پس زمینه ؛ سفید می تواند برای ایجاد طرح های مینیمالیستی نیز استفاده شود؛

  • سیاه :

جادو، هالووین، قدرت، مد، ظرافت، رمز و راز، ثروت و رسالت. / برای انتقال یک ناهموار، احساس مرموز یا زیبا. سیاه نیز رنگ پیش فرض تایپوگرافی است.

  • خاکستری :

حرفه ای، رسمی، پیچیده /طرح های شرکت ها، زمینه ها، و تایپوگرافی.

  • بژ :

گرم، اعتماد به نفس، استقامت، راحت و قابل اطمینان است/ زمینه ها، به ویژه برای چوب و سنگ طبیعی و به عنوان یک جایگزین برای تایپوگرافی سیاه و سفید یا زمینه.

نتیجه :

طراحی گرافیک بسیار بیشتر از انتخاب ترکیب رنگی است که به نظر می رسد. بررسی دقیق رنگها برای تولید اثرات مورد نظر خاص فقط یک بخش از کار طراح گرافیک است. این به این معنی است که یک درک عمیق از روانشناسی رنگ و دانستن و نحوه استفاده از هر رنگ به طور استراتژیک جزء اصلی طراحی گرافیک موفق است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code